تبلیغات
پایگاه فرهنگی عفاف و حجاب - حجاب از منظر رسول اکرم (ص)

 
 
حجاب از منظر رسول اکرم (ص)
نظرات () |

قبل از بیان دیدگاه شرع ، این مطلب قابل ذكر است كه دین رابطه مستقیم با قوه عقلانی انسان داشته و بعد حیوانی و نباتی انسان قابلیت پذیرش مذهب را ندارد .
آنان كه از بعد حیوانی به دین می نگرند ، میل و رغبت به دینداری  ندارند ، زیرا آزادی غرایز ( غریزه جنسی ، غضب ، خواسته های تن و ... ) در نفی دین است . آنچنانكه رهایی عقل و حریت آن در پرتو دین و آنجا تكالیف و وظایف دینی است . آنانكه از پشت عینك غرایز به مسائل دینی می نگرند و آنها را تجزیه و تحلیل می كنند ، انسان را اسیر می بینند  این یك حقیقت است كه دین بعد حیوانی انسان را به بند می كشد و كنترل می كند ؛ ارضای  خواسته های آن را از راه های غیر شرعی حرام می داند . اغلب آنهایی كه انتقاد به مسائل دینی دارند و آنها را قابل اجرا نمی دانند ، برای همین است كه حقایق مذهبی را در دستگاه خواسته های حیوانی تحلیل می كنند
رسول گرامی اسلام (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود : « انما یدرك الخَیرُ كُلُهُ با لعقلِ وَ لا دینَ لِمن لا عقلَ لَهُ .»

تمام خیر ، منحصراً در عقل قابل درك است و هركس كه عقل ندارد دین ندارد .


ادامه را در اینجا ببیند

این حدیث مؤیدی قوی برای اثبات مطلب فوق است كه انسان تنزل یافته در مرحله حیوانیت دین ندارد ، زیرا دین در مرحله عقل مطرح می شود .
نتیجه اینكه : ما باید دین را از دیدگاه عقل بررسی كنیم نه از پشت عینك هواهای نفسانی . تأكید مذهب بر حجاب نیز باید از همین دیدگاه ارزیابی شود و الا فریاد بعد شهوانی این است كه:چادر از سر زن بردارید بگذارید زن عریان به خیابان بیاید و مانع تمتعات زن از مرد و مرد از زن نشوید .

پوشش اسلامی از منظر شرع

« یا ایُّها الذین قُل لِأزواجكَ وَ بَناتِكَ وَ نِسُاءالمؤمنینَ عَلَیهِنَّ من جَلابیبِهِنَّ ذلكَ اَدنی اَن یعرفنَ فَلا یؤذَینَ وَكان اللهُ غشفوراً رَحیماً »  ای پیامبر به زنان و دختران خود و به زنان مؤمنین بگو تا خود را بوسیله جامه ای كه تمام بدن آنها را فرا گیرد بپوشانند به نحوی كه جایی از بدنشان در منظر و دید نامحرمان نباشد . این نزدیكترین چیزی است كه آنها به عنوان اهل عفت شناخته شوند پس در این صورت افراد هرزه متعرض آنها نمی شوند و اذیتشان نمی كنند . 

در مورد كلمه جلبات گفته شده است : « الجلبابُ : الرَّداءُ الذی یستُرُ من فَوقٍ الی أسفلٍ او كُلُّ ما یستَتَرُ بِهِ من كساء او غیرِهِ وَ وَ جَمَعُهُ جلابیب »

جلباب روپوشی است كه از بالا تا پایین را می پوشاند یا هر چیزی كه بدن به سبب آن پوشیده می شود ، خواه كساء باشد یا غیر آن و جمع آن جلابیب می باشد .به هر حال آیه دلالت دارد بر این كه زنان باید از روپوش كامل جهت پوشش تمام بدن و اندام استفاده كنند پوششی كه معرف شخصیت و عفت زن مومن باشد . این موجب می گردد كه افراد لاابالی جرأت نكنند به او جسارت كرده و به دید شهوت و هوس رانی به او بنگرند .
در سبب نزول آیه فوق چنین بیان داشته اند : كه زنان برای نماز به مسجد می آمدند و نماز را به امامت رسول خدا به جای می آوردند . شب كه برای نماز مغرب و عشا از خانه خارج شده و بیرون می آمدند ، جوانها بر سر راهشان می نشستند و به آنان متعرض شده و اذیتشان می كردند . این آیه برای جلو گیری از این عمل زشت نازل شد . از مطلب فوق استفاده می شود كه علت گستاخی جوانان نبودن پوشش كامل زنها بوده است .

بی حرمتی به حجاب

قال النبی (صلّی الله علیه و آله و سلّم) : « ایما أمرهٍ وَضَعَت ْ خمارَها فی غَیرِ بیتِ فَقَد هَتَكَت حجا بَها »رسول اكرم فرمود : هر زنی كه برای غیر شوهرش روسری خود را كنار بگذارد ، هر آینه به حجاب خود بی حرمتی كرده است .»

آیات حجاب در قرآن

« وَ قُلْ لِلمؤمناتِ ...... لا یبدین زینَتَهُنَّ الّا ما ظَهَرَ منها وَلیضرِبنَ بِخُمُرهنَّ علی جیوبهنَّ » ای رسول خدا ، به زنان مومن بگو ... زینت خود را آشكار نسازند مگر آنچه قهراً نمایان است و روسری های خود را بر سینه و گردن خود بیفكنند .»
« وَ لا یضربنَ بارجُلِهِنَّ لِیعلَمَ ما یخفینَ من زینَتَهُنَّ » و زنان هنگام راه رفتن پای خود را به زمین نكوبند تا زینت پنهانشان شناخته نشود .»« یا بنی آدمَ قَد انزلنا عَلَیكُم لِباساً یواری سَواتِكُم و ریشاً و لباسُ التَّقْوی ذلك خَیْرٍ .»
ای فرزندان آدم ! بر شما لباسی فرو فرستادیم كه اندام (عورت) شما را می پوشاند و نیز پوششی فرستادیم كه مایه زینت شماست ، و بدانید كه لباس تقوی بهتر است .»« ای فرزندان آدم ! مبادا شیطان شما را بفریبد چنانكه پدر و مادر شما را از بهشت بیرون كرد ، لباسشان را از تن آنان بیرون آورد تا عورتشان را بنمایاند » 

بهترین گوهر

فاطمه الزهرا (سلام الله علیها) : « خَیرُ لِنِّساء اَن لا یرین الرجالَ و َ لا یراهُنَّ الرِّجالُ »

روزی رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) از اصحاب خود پرسید : چه چیز برای زنان بهتراست ؟ اصحاب ندانستند . علی (علیه السّلام) نزد فاطمه (سلام الله علیها) آمد و پرسش پیامبر را با او در میان گذاشت . فاطمه (سلام الله علیها) پاسخ داد :

« بهترین عمل برای زنان آن است كه مردان نامحرم را نبینند و مردان نامحرم نیز آنها را نبینند. »چون علی (علیه السّلام) خدمت رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) بازگشت ، پاسخی را كه فاطمه داده بود عرض كرد . پیامبر فرمود : چه كسی این پاسخ را برای تو بیان كرده است ؟ علی (علیه السّلام) عرض كرد فاطمه ؛ پیامبر فرمود : « انَّها بَضعَهٌ منّی » فاطمه پاره تن من است .»گروهی از مغرضان و ناآگاهان به دستورات اسلام ، این حدیث و امثال آن را با توجه به مناسبات جدید بشری و حضور ناگریز زن در اجتماع ، برای زن امروز نا كارآمد می دانند .اما در پاسخ آنان باید گفت : 

اولاً حضرت زهرا (سلام الله علیها) در این سخن یك توصیه اخلاقی را برای زنان تأكید كرده است . یعنی با نگاه به ویژگی های روحی و جسمی زن از یك سو و نیاز بشر در هر عصر و زمان به حفظ ارزشهای اخلاقی و انسانی  كه در رأس آنها همزیستی سالم اخلاقی زن و مرد است از سوی دیگر ، سفارش دور بودن از مرد را مطرح كرده است چرا كه زن نقش اساسی در سلامتی یا فساد آن ارزش ها ایفا می كند .

ثانیاً : با توجه به شواهد تاریخی و سیره مسلمانان در قرون اولیه ، كه حاكی از حضور زنان در عرصه های مختلف اجتماع است ؛ قطعاً این حدیث شامل زنانی نیست كه به نوعی موظف به پذیرش مسئولیت های اجتماعی هستند و آن حضرت نیز در مقام نفی این واقعیت از زندگی مسلمانان نبوده است .امروز آثار شوم شعار انحرافی « ضرورت حضور زنان در كنار مردان » در میدانهای مختلف اجتماعی آشكار گردیده كه در واقع این میدانها به میدانهای رقابت با مردان تبدیل شده است .متأسفانه توجه نداشتن به ویژگیها و تواناییهای زن و مسئولیت اصلی وی در خانه از یك سو و عدم زمینه سازی لازم و ایجاد شرایط مناسب برای حضور سازندة او در جامعه از سوی دیگر، موجب گردید تا نه تنها زن نتواند به ایفای نقش سالم بپردازد كه به موجودی خسته ، سرگردان و در نتیجه بی معنی مبدل شود
استاد شهید مطهری در كتاب مسئلة حجاب ص 241 می فرماید :آنچه اسلام می گوید نه آن چیزی است كه مخالفان اسلام ، اسلام را بدان متهم می كنند ، یعنی محبوسیت زن در خانه ؛ اختلاط زن و مرد در مجامع نظامی است كه دنیای جدید آن را پذیرفته است و عواقب شوم آن را می بیند . اسلام می گوید : نه حبس نه اختلاط . بلكه حری ، سنت جاری مسلمین از  زمان رسول خدا همین بوده است كه زنان از شركت در مجالس و مجامع منع نمی شده اند ولی همواره اصل «حریم» رعایت شده است . در مساجد و مجامع ، حتی در كوچه و معبر ، زن با مرد مختلط نبوده است.

روایات حجاب از منظر رسول اعظم (صلّی الله علیه و آله و سلّم)

وای بر زنان از بزك هایشان

قال النبی (صلّی الله علیه و آله و سلّم) : وَیلٌ لِنِّساء مِنَ الاحمرَینِ ، الذَّهَبِ وَالمُععصفَرِ . پیامبر اكرم می فرماید : « وای بر زنان از دو چیز زینتی : طلا و جامة زیبا »مقام معظم رهبری می فرماید : آیا جنایتی از این بزرگتر نسبت به زن هست كه زن را با آرایش ، مد و جلوه گری زینت آلات سرگرم كنند و از او به عنوان یك ابزار و وسیله استفاده كنند ؟

نتیجه خود نمایی

قال النبی (صلّی الله علیه و آله و سلّم) « مَثَلُ الرافِلَهِ فی الزینَه من غَیرِ اَهلِها كَمَثَلِ ظُلمَه یوم القیامه لا نورَ لَها. »پیامبر اكرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود : « حكایت زنی كه دامن كشان و آمیخته به زینت در بیرون خانه رفت و آمد می كند ، چون ظلمتی است كه در روز قیامت كه از خود نور ندارد .»

سایه شیطان

قال النبی (صلّی الله علیه و آله و سلّم) : اَلمَراه عَورَه فَاذا اَخرَجَت اِستشرَفَها الشیطانپیامبر اكرم فرمود : « زن اندامی شهوت انگیز دارد (اگر خود را نپوشاند ) همین كه از خانه خارج شد ، شیطان او را احاطه می كند »

پایان بی حجابی

قال النبی (صلّی الله علیه و آله و سلّم) : اَیما إمرَاه نَزَعَت ثیابها فی غَیرِ بَیتها خَرَقَ عزَّ وَجَلَّ عَنها سِترَهُپیامبر اكرم فرمود : هر زنی كه لباس خود را جز در خانه خود بیرون آورد خداوند پردة خویش را از او بر می گیرد .

مد گرایی و بی حجابی

قال النبی (صلّی الله علیه و آله و سلّم) : اِستَعینواعَلی النِّساء بِالعُری فَإنَّ احداهُنَّ ثِیابُها وَ اَحسَنَت زینَتَها اعجَبَها الخُروجُ.پیامبر اكرم فرمود : از كمی لباس برای نگهداری زنان كمك بگیرید زیرا وقتی زن لباس فراوان و زینت كامل دارد مایل به بیرون رفتن است .

از عوامل مهم بد حجابی در جامعه ، گرایش به تجملات و تنوع كاذب در لباس و پوشش است . زنان هر چه بیشتر به دنبال مدها و لباسهای مختلف باشند بیشتر به دنبال خود نمایی و به تعبیر قرآن « ترج » خواهند رفت گرچه اسلام عزیز به بهداشت پوشش مناسب توجه فراوان دارد اما زیاده روی و تجمل گرایی را بسیار ناپسند می داند . این عمل علاوه بر اسراف و حرام بودن ، خطرات روحی و روانی فردی و اجتماعی بسیاری به دنبال خواهد داشت .

فتنه عظیم زنان

فتنه كمبودها را دیدید و صبر كردید و من از فتنه رفاه بر شما بیم دارم كه از طرف زنان می آید ، هنگامی كه النگوی طلا و پارچه های فاخر به تن می كنند و توانگران ( اگر شوهر توانگر دارند ) را به زحمت می اندازند و از فقیر ( اگر شوهر فقیر دارند ) چیزی كه بدان دسترسی ندارد بخواهند .

نتیجه گیری

گرایش انحرافی به امور دنیوی و تجملات چیزی است كه پس از تحمل سختیهای هر انقلاب گریبان جامعه انقلابی را می  فشرد . آنچه رسول گرامی اسلام از آن بر امتش بیم دارد ، همان چیزی است كه امروز جامعه اسلامی ما نیز پس از سر بلندی از دورة انقلاب و جنگ تحمیلی می فشرد . به امید آنكه ما هم در جامعه اسلامی این دوره با صبر در برابر دنیا طلبی نفس از هدایت الهی فاصله نگیریم .

 


منابع


تفسیر نمونه  ، آیت الله مكارم شیرازی


مسئلة حجاب ، استاد شهید مطهری


حجاب ،  انتشارات مؤسسه در راه حق


چهل حدیث حجاب ، عبدالعلی براتی

برگرفته از : کتاب رایحه نجات ، زهرا زواریان



مرتبط با : پوشش زن در ادیان الهی حجاب در روایات حجاب در قرآن مسئله حجاب منافع حجاب انواع حجاب
برچسب ها : حجاب-چادر-حجاب برتر-حجاب اسلامی-حجاب فاطمی-پوشش اسلامی-پیامبر اعظم-
نویسنده : عمران چراغی
تاریخ : پنجشنبه 20 مهر 1391